Lydnadsträning

Igår kväll hann jag med så enormt mycket. Trots att jag både hade långkok på spisen, och hann städa hela köket, så hittade jag en stund på kvällen där jag kunde åka ut till klubben och träna lite lydnad också. Och allt detta INNAN regnet började ösa ner!

Ikke fick börja. Han är ju bara för rolig att träna med! Full fart, och ett aldrig upphörande kontaktsökande... Han fick gå lite linförighet. Positionen är fortfarande kass, när han är så på, varför vi bara går max 3-4 steg framåt i taget. Däremellan blir det mycket vänstersvängar, baklänges och bakdelskontroll. Men han jobbar på glad i hågen. När man väl har kört honom en halvtimme eller nåt, så ser positionen mycket bättre ut. Vi tränade även lite inkallningar, vilket inte var några problem. Sen körde jag läggande och ställande, både under gång vid sidan, med mig framifrån och under inkallning. Han hajjar snabbt, lillkillen! Platsliggningen testade jag en ny teori, som jag funderat på, och igår funkade det alldeles utmärkt. Sen lattjade vi bara lite med kampdutten, och innan jag visste ordet av, så hade jag lärt in kommandot skall... OCH tyst... Och bara som av en händelse, började hunden krypa också, så då belönade jag det också, och Ikke fattade! Det roliga är att han verkar kunna sortera vad som händer, trots att det är så mycket ny inlärning på gång. Tror att han kommer bli en superhund att köra, om nåt år, när han fått balansera upp sitt temperament lite mer. Det har blivit bättre senaste månaderna, men han är fortfarande rätt mycket att hålla reda på...

Dexi fick sig också en genomkörare. Började med fritt följ, där fröken slarvade lite med positionen, men efter en liten påminnelse, gick det bättre. Hon var laddad idag, lilla prinsessan! Sen gick vi över stegen några gånger, och den flyter på sååå fint nu. Hon har slutat med tjurrusningarna uppför, vilket är tur, eftersom de brukar resultera i att hon missar pinnar uppe på toppen. Vilket i sin tur resulterar i panik, och en hund som hoppar ner... Men det har fungerat mycket bra på sistone! Sen lite långa inkallningar, både släta, med ställande och med läggande. Ok resultat, även om det kan bli bättre. Testade en tungapportering med klubbens snuskiga apport, vilket också gick bra. Högt tempo både ut och in. På slutet kryp, där hon uppenbarligen vilar sig i form... Det blir bättre från gång till gång. Hon är riktigt fin att träna med nu! Har lite lösa planer för henne på tävlingsfronten. Får se hur det går...

Resten av veckan kommer nog också bli fylld med träning. Spår idag, bevakning på onsdag, spår, uppletande och lydnad på torsdag, nåt på fredag, spår på lördag. Och jour på söndag... Suck...

Kommentarer
Postat av: Helen

Det ska bli kul att se om lilla Mini vill vara en arbetande gris:) Vad har hänt med din gris då? Har du omplacerat henne eller?!

Postat av: Åza & Maya

Härligt att se att de e full fart som vanligt igen

2009-06-13 @ 15:33:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback