Söndagen

Igår var vi ute och tränade bevakning igen. Först en patrull med ljud. Dex jobbade jättefint som vanligt. Ljudet låg på lite längre avstånd än vanligt, och mitt i ett terrängskifte, och var ganska lågmält. Det tog ett litet tag innan hon registrerade det, men sen gjorde hon en jättefin markering. Jag höll på att få åka på baken ut i skogen! Det blev lite mer pip i näsan än vad det blivit senaste gångerna, men inte så mycket som jag trott efter onsdagens frustrationsövningar... Efter det körde vi en kort patrull med vindfigurant. Vinden var som vanligt hjälpsam (NOT). Det blåste jättebra när vi la ut figgen, och när vi patrullerade, så blåste det fortfarande jättebra, fast åt andra hållet... Dex fick lite vindduttar här och där, så hon visste var figgen låg, men jag fick ingen klockren markering. Till slut köpte jag en lite halvdan markering, för att hon skulle få springa ut och hämta sin kampdutt. Den sista patrullen var med spårövergång. Ca 100 m patrull innan spåret kom. Och nu var minsann vinden mer än vanligt hjälpsam! Dex fick vind på spåret ungefär 50 m innan vi var framme. Där markerade hon fint i alla fall. Bjöds bakspår av vinden, valde framåt, vända för att kolla bakspåret nån meter, men bestämde sig för framåt. Sen bar det av. Halten och påselningen gick utan problem. Spåret var ca 150 m långt, 3 timmar gammalt, icke-förarspår. Jag har inget att klaga på!

Ikke fick en patrull med ljud. Lite längre patrullering än vad han gjort tidigare, och det märktes, för ju längre vi gick utan att ljudet kom, desto mer markbunden blev han. Men till sist kom det, och han ställde upp sig i fin markering, men tyvärr åt fel håll... Dummerjöns... Han insåg till sist att det var fel håll, och vände. Sen höll han i bra, och blev glad som en mört när kampdutten langades fram!

Resten av dagen höll vi till ute på tomten, och hjälptes åt att dra upp kirskål med rötterna. Jag grävde, Dexi attackerade spaden, och Ikke spred ut de uppgrävde rötterna på gräsmattan. De han inte åt upp i alla fall... Bra med kirskål... Mycket C-vitaminer! Återigen två mycket trötta och nöjda hundar som gjorde kväll senare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback