Mer träning

I söndags var vi ju ute och tränade bevakning. Dex var sååå duktig! Jättekul att patrullera med henne nu, för hon går verkligen kanon. Fick först en patrull med ljud, som gick bra. En patrull med spårupptag fick hon också. Bjöds bakspår av vinden, men analyserade och valde framåt. Stolt matte... Spårade jättebra. Ett icke-förarspår på ca 500 m. Spårläggaren hade försökt med lite trix i spåret, men veteranen Dex genomskådade allt, och blev inte bortkollrad nångång.


Ikke fick en patrullstig med ljud, han också. Lilleman var söt som vanligt... Jätteglad blev han när han hittade figurant. Han hade hela patrullstigen hållit koll på folket som var vid bilarna, och när figuranten började agera, så trodde han först att ljudet kom från folksamlingen. Stod länge och lyssnade, men insåg till sist att det kom från ANDRA hållet. Kastar sig ut i skogen på andra sidan, och jag kan meddela att jag fick en inblick i konsten att flyga utan flygplan... Lyckades i alla fall få stopp på bulldozern innan den åt upp figuranten! Gjorde en fin markering, med tungan fastklämd i ena mungipan (han har inte kommit på att man kanske ska dra in den innan man stänger munnen. Kille som han är, kunde han inte både lyssna och tänka på tungan...). Överlycklig, när han sen fick sin kampdutt av figgen.

I måndags var vi ute och spårade igen. Dex fick 2,1 km i blandad skogsterräng. Lite grusväg och lite vatten. Gick jättebra. Hon var övertygande hela tiden, även på gruset. Knappt trött på slutet, så det känns fint. Hon är tillbaka i gammal god spårform. Ikke fick 950 m, med mycket vinklar. Men nu var lillleman trött... Väldigt ofokuserad, tappade flera ggr och försökte gena när han vindade in fortsättningen längre fram. Nackdelen är att han är så stark, så ofrivilligt ger jag honom vinning när han genar, helt enkelt för att jag inte får stopp på det skenande lokomotivet... Jag packade ihop spårlinan och hunden, samlade in spåret själv, och så var det bra med det. Måste ta mig en funderare på vårt fortsatta spårande tillsammans.

I onsdags var det bevakning igen. Det blev verkligen helt misslyckat för Dex... Först en tänkt vindfigge. Men vinden snurrade så mycket, så vi fick aldrig någon tydlig markering av henne. Ändå, så visste hundrackarn var figgen låg, och stretade dit hela tiden. Men jag kan ju inte låta henne vinna på det!?! Hade jag släppt henne, så hade hon bara använt sig av sök för att hitta fram, och det är ju inte meningen. La sen en ljudfigge, som gick bra. Fortsatte sedan envisas med vinden, när vi kastade ut en sk död vind (=ett föremål). Samma sak igen. Vinden vände, men Dex bara vet var den ligger ändå... Försöker på ett tredje ställe få ut en vind. Inser att det inte heller komma gå, så det blir ett till ljud istället. Jag har redan tagit ut Dex ur bilen, så hon lyckas stå och lyssna på figgen när den går ut i skogen. Jag släpper på henne, och hon vet naturligtvis redan var figgen är. När hon inte får gå dit på en gång (tycker inte att hon ska gå ut till en figge som inte ens börjat låta ännu...), så får hon istället vind (!) på spårutgången efter figgen, och stretar ditåt. Medan hon vill fram till spåret, börjar figgen agera, och Dex står och väljer mellan ljud och spår. Väljer till slut ljudet, och sätter sig i markering. När figgen blir synlig, blir Dex uppspelt, och börjar pendla från sida till sida i kopplet, och försöker komma fram. Då kommer det en bil från ingenstans längs grusvägen vi är på, och jag får kasta mig över hunden, och slänga oss i diket, för att inte bli påkörda. Lagom när vi ligger i diket, så kommer figgen fram till Dex, och i allt annat tumult, blir hon så till sig i trasorna, att figgen beslutar sig för att inte belöna hennes galenskap. Vilket bara leder till ännu mer frustration... Vet inte riktigt vad vi sysslade med, men inte var att betrakta som träning i alla fall...

Igår, torsdag, var vi ute på ett första besök på brukshundklubben där vi bor. Det tar bara 5 minuter att åka dit hemifrån. Har aldrig haft så nära till klubben förut. Det var allmän träning, så vi körde lydnad, och Dex fick springa en budföring med skott till okänd mottagare. Lydnaden gick hyffsat, med tanke på hur lite vi kört på sistone. Jobbade mycket med fria följet, eftersom det är där hon tappar mest under vila (position, inte arbetsvilja...). Nötte lite på krypet också. Ikke fick också gå lydnad. Han hade vansinnigt svårt att hålla ihop i början, men efter en halvtimme började jag nå fram till honom. Men då var klockan så mycket, så då ville jag hem... Men lite kvalitetsträning blev det med honom. Jobbade fritt följ och framförgående med honom. Lite ingångar också. Han är så het, så det bara bubblar över i honom. Men jag tycker att jag kommer på mer och mer vad som funkar på honom. För att ha tränat så oerhört lite lydnad, så har han egentligen kommit rätt långt. Men tävlingsstart ligger lååångt bort, framför allt i mognadsgrad...

Inatt går jag jour, så då blir det ingen träning ikväll. Men när jag slutar vid 9.30 imorgon bitti, då ska vi ut och spåra igen. Hoppas det blir en lugn natt, så att jag får sova tillräckligt!


Kommentarer
Postat av: Helen

Härligt att träningen går bra! Här går det bra ibland och ibland inte. Maxa är fortfarande skendräktig vilket märks i lydnaden:( Ska bli skönt att kastrera henne. Vilken tur du har som kan sova på ditt jobb. Jag måste minsann jobba hela nätterna;) Ha en bra vår och hoppas att vi ses något i sommar:) Kram från Helen

Postat av: lovisa /lyntzil

OJJ!! va mycke träning,ha ha!!

2009-09-12 @ 16:27:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback