Mer träning

Igår tränade vi igen. Känns nästan som om jag håller på att återfå mina gamla rutiner med träning nästan varje dag... Ingen är gladare än hundarna!

Var iväg och kikade på ett skyddsgäng igår. De tränar inte alls som jag gjort med Dexi, men de var inte främmande för att köra Dex så som jag ville. Vi testade lite munkorgsbevakningar, och de hade synpunkter på att hon ligger för nära i bevakningen, vilket jag kan hålla med om, men vi har inte brytt oss så mycket om det än. De ville ha henne till att backa ut, och kom med förslaget att kasta en dutt till henne när hon backade. Visst, sa jag, testa, men jag tror inte på det. Och visst, hon backade fint, men stötarna blev mycket, mycket sämre. Precis som jag hade trott... Då gick de med på att hon inte ska ha förväntan på föremål i bevakningarna... Figgen retade på henne lite igen, och vips så var stötarna tillbaka! Det slutade med att figgen kunde säga till henne att backa, utan duttförväntan, med bibehållna stötar. Jag saknar min egen figge, som alltid visste vad som skulle funka på Dex, och som utvecklade henne väldigt i skyddet... Men att åka till Väsby för att träna varje vecka, det blir lite långt... Jag får se om det kommer funka med den här gruppen. De verkade inte helt ovilliga att köra henne som jag vill, men jag tror inte att jag själv kan tillräckligt mycket för att veta vad som krävs för att få henne dit jag vill. Suck...

Ikke fick gå lydnad. Jobbade vidare med fria följet, och det gick sååå bra! Har kommit på hur jag ska göra med honom nu, vilket känns skönt. Han fick lite apporteringsträning också, och har lyckats lära sig att sätta sig med grej i munnen nu (vilket vi inte har tränat på ett halvår...), men han tuggar nåt vansinnigt... Ska försöka ta tag i det problemet också. Lite framförgående, några ingångar, och lite platsliggning med störig matte. All träning gick bra, men han hade lite andra dumheter för sig... Dominant, uschlig, hormonstinn unghane... Blä... Men när vi diskuterat det en stund, och han kom på att jag fortfarande var den som bestämde, så var allt frid och fröjd igen.

Har börjat tänka på skyddet med Ikke igen. Har kört lite bita-släppa-bevaka på mig själv med honom, och då sköter han sig jättebra. Ska börja träna lydnad med ärmen som störning, tänkte jag. På sikt ska jag försöka ta upp skyddet med honom igen. Har lite tankar på hur jag skulle kunna göra, för att han inte ska gå ur hand. Hoppas det kommer funka, för han vore rolig att utveckla i skyddet.

Ikväll ska lilleman få sin andra rabiesspruta, så då blir det ingen träning. Vi ska nog fortsätta matchen mot kirskålen istället...

Kommentarer
Postat av: Anna & tjejerna

Hej!

Oj, nu har du uppdaterat flitigt!

Kul att du kommit igång med träningen och att du hittat ett skyddsgäng! Du kan väl träna med dem och komma till Väsby på läger och få input lite emellanåt?

Kram kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback