Lördagen som var

I lördags morse åkte jag till jobbet kl 9 för att rapportera av jouren. Sen åkte jag raka vägen ut i skogen. La ett spår till Dexi som blev 2,7 km långt. Lite kul att se hur långt man kan utveckla spårförmågan, tycker jag... Men det tar ju ett tag att traska ut det! Jag hade kommit 2,3 km, när jag bakom en kulle plötsligt får se två människor som står mitt ute i skogen. En bit bort sitter en till i en buske, och mellan dessa båda stationer, går en tant med en kopplad hund. Jag hade lyckats klampa rätt in i en vallad sökruta... Kul! Jag snackade lite med dem, de tog inte alls illa upp, och jag vinklade och klev ut ur rutan. De lovade hålla lite koll åt mitt håll, så att de inte skickade en hund just när jag kom spårandes. Förutom denna svårighet, hade jag trixat med lite annat i spåret. Försökt lura Dex vid grusvägar och mossar och sånt som hon har svårt för. En patrullering med spårupptag blev det också, där Dex valde framspår efter analys av bakspåret. Sedan löste Super-Poppan hela resterande spåret, med svårigheter och vallade sökrutor och allt!!! Hon kollade av ett spår i vallningen som korsade mitt. Kollade åt båda hållen, men valde själv att fortsätta på rätt. Vinkeln i sökrutan missade hon med 4 m, kom på sig själv, slog och så var vi på banan igen. Och när vi var klara med spåret, så hade hon lätt kunnat fortsätta nån kilometer till. Jag är såååå impad över hennes spårarbete just nu!

Ikke fick ett valpspår... 200 m rakt, med godis och massa apporter. Måste försöka få ner tempot på honom, och övertyga honom om att man ska hålla sig till spårkärnan och inte vinda och vimsa runt... Men han var lycklig ändå, trots förolämpningen med valpspår! Han brukar inte ha tid att äta godis i spåret, men i lördags tog han säkert 1/3 av godisarna. Han kanske har mognat sen jag försökte sist...

Efter spåret, åkte jag och handlade hundmat, sen var det lunch hos mina föräldrar. Sen tillbringade jag och hundarna resterande dag i trädgården hemma. De busade och sprang och jagade varandra. Ganska trötta och nöjda på kvällen! Skönt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback