Folk i allmänhet och vissa i synnerhet...
Den andra iakttagelsen handlar om ett annat beteende, nämligen att det ska vara så svårt att erkänna när man gjort fel. I huset där jag jobbar finns det givetvis ett larm som omfattar alla ytterdörrar i kåken. Dessa ytterdörrar ska inte användas efter 18, just för att de är larmade, utan personalen ombeds att använda stora entrén, i de fall de lämnar jobbet efter 18. Larmets beskaffenhet och dess tider då det är aktivt står tydligt på stora skyltar vid respektive ytterdörr, så ingen, med någon som helst synförmåga kvar i behåll, kan missa det. Ändå använder folk dessa dörrar på sin väg ut, vilket gör att det dras larm flera gånger i timmen, varje kväll i veckan. För varje larm som dras ska ju jag då först ta hand om larmet, få det att sluta tjuta, återställa och larma på igen. Sen är det bara till att rusa iväg till den larmande punkten för att kontrollera att allt är ok, att det bara var personal, igen... Ledningscentralen, som ju fått upp larmet även hos sig, ropar upp mig på radion, och jag svarar. Kvar sen är att rapportera det inträffade larmet. För varje larm är det alltså lite pyssel. Inte allt för sällan påträffas en eller flera människor i snar anslutning till den larmande dörren. Oftast precis utanför den, väntande på den eviga taxin. När de ser mig komma med radion i högsta hugg, tänds det en blinkande skylt ovanför deras huvuden, där det står "Det var vi som gjorde det!". Nä, i sanningens namn tänds ingen sådan skylt, men deras sätt att agera nervöst när de ser mig talar samma tydliga språk. Jag brukar snällt fråga dem ifall det var de som gått ut genom dörren alldeles nyss, i syfte att förklara för dem att deras arbetsgivare inte vill att de ska göra det, därför att dörren är larmad, och om de kanske skulle kunna tänka sig att vara vänliga nog att använda korrekt väg ut nästa gång. Men istället för att erkänna att de gjort fel, och kanske överväga att sköta sig bättre nästa gång de jobbar över, så tittar de bort och säger att "Näe, vi kom från ett annat håll..." Och som en räddande ängel, kommer just då taxin, och de hoppar lättade in och åker iväg. Visst är människor fascinerande!?! Kan inte låta bli att se mitt jobb på nätterna som en studie av interpersonella relationer!
Nu ska jag sluta orda. Imorgon bitti går jag av mitt skift, och nästa inlägg kommer handla om hundar och träning, precis som vanligt...
Ha ha, folk är ju roliga. Eller inte. Nästa gång kan du ju påpeka för de som öppnat den larmande dörren att det går att kolla med deras kort att det verkligen var de som använde dörren:) Det kostar väl en hel del för företaget också varje gång det larmas?!
tack för gratulationen!
asg tänk att det där fenomenet med ständiga larm utlösta av personal bara händer hos kundar som har fria larm, om det ändå kunde svida lite ;=)
Har samma probelem på en rond jag har. Man får börja ronden med att rensa ur tusen daglarm från datorn som rycket inte velat befatta sig med.
Ibland kan man verkligen känna sig som en väktarslusk men jag tror ärligt talat att dessa människor inte menar att vara otrevliga.
Dem har brist i tillgängligheten som gör att dem antingen undviker kontakt eller i tvingande situationer blir sådär äckligt inställsam. Man får behandla dem som otillgängliga hundar =)